Rady pro pohyb na splitboardu

Pohyb na splitboardu

Po většinu času stráveného na horských túrách se bude tvůj splitboard nacházet v rozloženém “chodeckém“ módu. Během výstupů se setkáš se všemi možnými sněhovými podmínkami od bezedného prašanu, přes firn, nezpevněný krystalický sníh až po ledové plotny. Budeš prostupovat svahy zarostlé klečí a jiným porostem, přecházet zamrzlá jezera a přeskakovat tající horské potoky. Důležité je myslet během celé túry na bezpečnost a zbytečně neplýtvat silami nýbrž jich účelně využívat.

Stoupání na splitboardu může být velice náročné a vysilující pokud nezvládneš správnou techniku.Tu brzy vypiluješ sám, pokud budeš dostatečně často podnikat splitboardové túry. Zde je však několik rad do začátku, které se mohou hodit:

  1. Tempo stoupání je na prvním místě. Najdi si takové  tempo,  které tě nejméně vysiluje, tzn. nezvyšuje se ti tepová frekvence – nauč se ulevovat svalům střídavě během kroku.  Člověk má přirozenou tendenci pospíchat na vrchol – to však vede pouze k vyčerpání, zastávce na odpočinek a ztrátě rytmu. Stejnoměrný rytmus spojený s pomalým ale nevysilujícím tempem vede k celkově rychlému výstupu!
  2. Psychická odolnost – důležité je, udržet si určitý „šlapací morál“, a v žádném případě se nepoddávat vyčerpání či malomyslnosti. Je dobré motivovat se například představou dosažení vrcholku a následného freeride. Drž se na předních místech skupiny a nezaostávej vzadu, dohánění ostatních je psychicky i fyzicky velmi vyčerpávající.
  3. Stůj vzpřímeně a dívej se spíš než na nohy, před sebe do svahu, kterým stoupáš. Vzpřímený postoj ti umožní maximální zatížení pásů, které pak nebudou podkluzovat.
  4. Pokud nepotřebuješ zvýšit tření přidupnutím lyže při prokluzu, nezvedej ji při provádění kroku do výšky, ale pouze ji posunuj vpřed.
  5. Používej efektivní stoupací otočky zákopem a následným otočením lyže kolem špičky vázání.
  6. Neoblékej se příliš, během stoupání se rychle zahřeješ – na začátku můžeš trochu pociťovat chlad. Zvýšené pocení je třeba vyrovnat zvýšeným příjmem tekutin, jinak může snadno dojít k dehydrataci.

Práce s holemi

  1. Vhodné jsou třídílné hole, které umožňují dostatečné zkrácení při umístění na batoh. Mechanismy zasouvání by měly být zajišteny ideálně flick (flip) lockem, který lze snadno obsluhovat i v rukavicích, a narozdíl od šroubovacích mechanismů nezamrzá.
  2. Zkrácení holí při stoupání ti umožní odlehčit nohám a přenést část námahy na ruce. Nejvhodnější délka je taková, která má za následek ohnutí lokte do 90°. Ruce s holemi drž blízko těla.
  3. Při stoupání uchop hole shora, takže dlaň bude svrchu stlačovat hůl dolů; přenese se tak nejvíce váhy. Při pohybu po rovině použij normální úchop.
  4. Při delších traverzech zkrať jednu hůl a prodluž druhou.
  5. Hole můžou být použity k odstrkování v příliš mírných částech sjezdu.

Travers

  1. Používej hřebeny na lyže pokud je povrch kluzký nebo namrzlý
  2. Pod spodní lyži zapíchni hůlku, zabráníš tak jejímu podklouznutí.
  3. Při traverzu potencionálně lavinózních míst postupujte po jednomdostatečnými rozestupy.
This entry was posted in Rady a tipy. Bookmark the permalink.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Connect with Facebook

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>