Základní servis hran a skluznice

Seznam vybavení:

-          Držáky na stůl (je možno snadno vyrobit ze dvou hranolů s protiskluzovým povrchem a se zářezem na uchopení „lyže nastojato“)

-          Brusný kámen 2x

-          Pilník (na pilu)

-          Cidlina

-          Úhelník

-          Žehlička

-          Škrabka z plexiskla

-          Čepel perořízku

-          Platební nebo jiná plastová karta

Materiál ke spotřebě:

-          Kofixová svíčka

-          Vosk

Pro fajnšmekry:

-          Brusná guma

-          Úhelníky pro úhel spodní hrany

-          Nylonový a bronzový kartáč

Pracovní postup:

1. Úprava skluznice “na hrubo“ :

Ostrou hranou cidliny zarovnáme otřepy skluznice kolem provozních zářezů. (Cidlinu je neprve třeba naostřit na „grot“ silným přejetím jejího boku ocelovým válečkem).

2. Hrany

Lyži upevníme ”nastojato” (jednou hranou vzhůru). Nejprve srazíme otřepy hran brusným kamenem (pilník by otřepy zničily). Vnější úhel hrany zachováme přiložením kamene na úhelník (u splitboardu použiji 91°, tzn. hrana má 89°). Poté následuje nabroušení  celé hrany pilníkem tak, aby zmizely větší poškození. Jemnější nabroušení provedeme opět brusným kamenem a finální začištění potom případně brusnou gumou. Lyži opět položíme skluznicí vzhůru. Spodní úhel od skluznice (1-2°) zachováme podložením brusného kamene plastovou kartou ve vzdálenosti cca 5 cm od hrany. Poté hranu nabrousíme přejížděním kamene  zároveň s kartou v nastavené poloze.

3. Zakapání děr kofixovou svíčkou

Svíčku zapálíme nad cidlinou položenou na skluznici, přiblížíme ji k jejímu povrchu a necháme rozhořet modrým plamenem (ne žlutým). Poté zakapeme zářezy, svíčku držíme vodorovně a velmi blízko skluznici. Po zakapání díry s ní opět přejedeme nad cidlinu.  Nadbytečný kofix seřízneme po chvíli (ale ještě za tepla) čepelí perořízku, a začistíme opět cidlinou.

4. Struktura skluznice

Nejprve obnovíme hrany brusného kamene (pokud je to třeba) vzájemným broušením dvou kusů o sebe pod tekoucí vodou. Poté vytvoříme po celé délce a šířce skluznice texturu přejížděním zatíženou hranou kamene ve směru jízdy.

5. Voskování

Provádíme při pokojové teplotě. Žehličku nastavíme na 130°C (z vosku by se nemělo kouřit, abychom nepřipálili skluznici). Sjezdový vosk necháme roztát na plotně žehličky a pokapeme s ním celou skluznici. Poté zažehlujeme – čím déle, tím hlouběji vosk pronikne do pórů skluznice. Po úplném vychladnutí skluznice stáhneme důkladně přebytečný vosk plastovou škrabkou (například destička z plexiskla). Fajnšmekr zbytky vosku vyčistí ještě nylonovým a nakonec bronzovým kartáčem.

Servis je hotov. Provádíme jej dle potřeby většinou 1 – 2 x za sezónu. Voskování samotné provádíme častěji, dle potřeby. Na konci sezóny necháme přebytečný vosk na skluznici – zabráníme tak jejímu zbytečnému vysychání.

Příště: ambulantní oprava vytržené hrany

picture-002

Picture 1 of 3

 

This entry was posted in Hardware. Bookmark the permalink.

One Response to Základní servis hran a skluznice

  1. Pol says:

    Zdar,
    jen bych doplnil, ze 1-2x za sezonu voskovat je malo. Idealne by se skluznice mela voskovat po kazdem dni jezdeni, standartne bych rekl po kazdem vyjezdu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Connect with Facebook

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>